Zin in een biertje? Inwoners van de Bulgaarse steden Sofia, Plovdiv en Burgas kunnen gratis een blik Amstel-bier verdienen, mits ze drie minuten lang niets doen.

Amstel speelt in een reclamestunt in Bulgarije in op het feit dat de moderne mens slecht niets kan doen. Elk leeg moment wordt aangegrepen om de naar de smartphone te grijpen.

Het biermerk ontwikkelde als reclamestunt een automaat die gratis blikken bier uitdeelt mits iemand drie minuten volkomen stil weet te blijven staan, schrijft Business Insider donderdag.

Wie tijdens die drie minuten zijn smartphone pakt om zijn e-mail of Facebookprofiel te checken, wordt door de automaat, uitgerust met bewegingssensoren, genadeloos afgestraft: geen absolute rust, geen bier.

In de eerste twee weken van de actie zouden al meer dan 1300 blikken ‘Hollands bier’ zijn uitgedeeld. Of  de brouwer met de actie de hippe, jachtige doelgroep bereikt waar ze op lijkt te mikken (zie filmpje hieronder),  is niet bekend. Z24 lijkt het namelijk een buitenkans voor dorstige Bulgaarse zwervers met alle tijd van de wereld.

Heineken, eigenaar van het merk Amstel, is de belangrijkste speler op de Bulgaarse biermarkt met een marktaandeel van circa 37 procent.

Lees ook

Geen gratis bier meer in Zwitserland

Oktoberfest: duurder bier trekt drinkebroers aan

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl